Jako insitní umělec by Jan Vojtíšek obstál už tehdy, když mně kdysi dávno nosil před přijímačkami své kresby – portréty.
Jenže!!!
Intelektuální vybavenost (připravenost) hleděla z jeho mnoha dioptrických očí.
A tady to začína skřípat.
Insitní postuláty jsou neměnné, nevyvíjejí se.
Myšlenková zvídavost je ničí (likviduje).
Svádivá přitažlivost naivního umění je v rozporu se skutečnou tvorbou- toto umění není zasaženo intelektuální mohutností. Proto jsem tehdy Vojtíška nevzal a čekal, až se toho zbaví… až se vybarví.
A vybarvil se: minulost nezmizela zcela. Došlo však k transgresi- tj. překrytí spodních insitních vrstev intelektuální agresí v obsedantních obrazech jichž fragmenty nám Vojtíšek ukazuje. Jeho enigmatická posedlost krví je alarmující. Kde se v něm bere? Má podobu endemie, či dokonce mánie. Teprve časem se ukáže jaká je její skutečná tvůrčí brilance.
Jestliže Božena Němcová ukryla svoji nešťastnou, horoucí, vášnivou a někdy i zlolajnou povahou za uměleckou oponou ideální „Babičky“ – nesmírně laskavému Janu Vojtíškovi právě skrze umění unikají do éteru naší pozornosti iniciace jakoby kříslé břitkou zlobní atmosférou. To dokládají zvláště „Mrtvá labuť“ či „Mrtvý pták“ u nichž jsme unášeni soucitem s ubohými tvory, zároveň zjišťujeme, že se jich trochu bojíme.
Vojtíškovi krajiny jsou nesmlouvavé. Prohání se jimi ledový vítr…
Ámen, pravím vám
Ještě netleskejte.
Je tu Post Skriptum: lákavé excelentní slovo BRIZANCE jsem použil proto, že se mi líbí - a ještě víc se mi líbí jeho vysvětlení ve slovníku:
- BRIZANCE
- je schopnost výbušniny tříštit předměty v nejbližším okolí
- RAZANCE
- je průbojnost, mohutnost účinku výbušniny
- TRANSGRESE
- je přestup vrstev přes starší podklad např. přestup moře přes pevninu
Děkuji.
Prosím potlesk.
Vladimír Kopecký
Praha, březen 2006