« Zpět na "„2“ Martin Čada a Jan Vojtíšek"

Úvodní slovo Vladimíra Kopeckého

Jako insitní umělec by Jan Vojtíšek obstál už tehdy, když mně kdysi dávno nosil před přijímačkami své kresby – portréty.

Jenže!!!

Intelektuální vybavenost (připravenost) hleděla z jeho mnoha dioptrických očí.

A tady to začína skřípat.

Insitní postuláty jsou neměnné, nevyvíjejí se.

Myšlenková zvídavost je ničí (likviduje).

Svádivá přitažlivost naivního umění je v rozporu se skutečnou tvorbou- toto umění není zasaženo intelektuální mohutností. Proto jsem tehdy Vojtíška nevzal a čekal, až se toho zbaví… až se vybarví.

A vybarvil se: minulost nezmizela zcela. Došlo však k transgresi- tj. překrytí spodních insitních vrstev intelektuální agresí v obsedantních obrazech jichž fragmenty nám Vojtíšek ukazuje. Jeho enigmatická posedlost krví je alarmující. Kde se v něm bere? Má podobu endemie, či dokonce mánie. Teprve časem se ukáže jaká je její skutečná tvůrčí brilance.

Jestliže Božena Němcová ukryla svoji nešťastnou, horoucí, vášnivou a někdy i zlolajnou povahou za uměleckou oponou ideální „Babičky“ – nesmírně laskavému Janu Vojtíškovi právě skrze umění unikají do éteru naší pozornosti iniciace jakoby kříslé břitkou zlobní atmosférou. To dokládají zvláště „Mrtvá labuť“ či „Mrtvý pták“ u nichž jsme unášeni soucitem s ubohými tvory, zároveň zjišťujeme, že se jich trochu bojíme.

Vojtíškovi krajiny jsou nesmlouvavé. Prohání se jimi ledový vítr…

Ámen, pravím vám

Ještě netleskejte.

Je tu Post Skriptum: lákavé excelentní slovo BRIZANCE jsem použil proto, že se mi líbí - a ještě víc se mi líbí jeho vysvětlení ve slovníku:

BRIZANCE
je schopnost výbušniny tříštit předměty v nejbližším okolí
RAZANCE
je průbojnost, mohutnost účinku výbušniny
TRANSGRESE
je přestup vrstev přes starší podklad např. přestup moře přes pevninu

Děkuji.

Prosím potlesk.

Vladimír Kopecký
Praha, březen 2006

N 50° 4' 58" E 14° 25' 10"